Hoe houd ik een goed sollicitatie gesprek?

Nadat ik was uitgenodigd voor een sollicitatie gesprek brak me het zweet uit, want hoe houd je nou een goed sollicitatie gesprek? Toen ik op internet ging zoeken naar tips kwam ik vooral uit bij beautymeisjes die zeiden wat ik het best aan kon trekken. Hoewel dat voor sommige mensen misschien erg handig is, had ik er op dat moment niet zo veel aan. Daarnaast waren er veel punten die van zelf sprekend waren zoals op tijd komen, douchen voor het gesprek en gepast gedrag tonen voor de situatie. Nu heb ik zelf drie keer moeten solliciteren voor een stage en daarnaast ook voor mijn bijbaantjes.  Door deze sollicitaties en door informatie die ik tijdens mijn opleiding heb geleerd, heb ik een aantal tips die mij helpen tijdens het voorbereiden en voeren van een sollicitatie gesprek.

Mijn eerste tip is verdiep je in het bedrijf en kijk hierbij wat jou connectie is met het bedrijf. Waarom heb je voor dit bedrijf gekozen en niet voor een ander bedrijf dat de zelfde diensten aanbied. Door deze connectie te maken laat je aan het bedrijf zien dat je er over hebt nagedacht waarom jij bij hen past. Je bent jezelf immers aan het ‘verkopen’. Laat zien wat jij kan beteken voor het bedrijf, blijf hierbij wel realistisch en eerlijk.

Mijn tweede tip is om vooraf antwoorden te bedenken op veelgestelde vragen tijdens een sollicitatie gesprek. Natuurlijk worden er in iedere sector iets andere vragen gesteld.  De volgende vragen kunnen hierin een lijdraad voor je zijn: Waarom wil je bij ons werken? Waar zie jij jezelf over 5 jaar? Wat voor collega ben jij? Hoe ga jij om met stress/deadlines? Hoe werk jij samen? Wat is je kracht? Wat is een valkuil voor je?  Waarom zoek je een nieuwe baan/ ben je weg bij je oude baan? Wat wil je bij ons leren? Wat kan jij ons bieden? Hoe omschrijf je jezelf in 5 woorden? Ben je bereid om een lagere functie aan te nemen en zo door te groeien?

Mijn derde tip is om vooraf vragen op de schrijven die jij hebt aan degene die het gesprek afneemt. Niet alleen laat je hiermee zien dat je je verdiept heb in de functie en het bedrijf, het is ook belangrijk voor jezelf om antwoorden te hebben op bepaalde vragen.

Mijn vierde tip is om in het gesprek te laten zien dat je kan reflecteren op je eigen handelen. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de STARR methode te gebruiken. Bij de STARR methode reflecteer je door middel van 5 punten: Situatie, Taak, Aanpak, Resultaat en Reflectie. (De benaming kan verschillen bij verschillende schrijvers die over de methode schrijven)
In onderstaande link staan vragen die je jezelf kan stellen bij de letters om zo je verhaal kracht bij te zetten. Ik gebruik deze link zelf ook graag als het gaat om reflecteren. http://www.minorondernemen.nl/wp-content/uploads/2014/09/extra_info_h3_reflectie_starr-methode.pdf
Je kan deze methode gebruiken als antwoord op een vraag. Stel er word gevraagd hoe jij omgaat met stress dat kan je een situatie beschrijven aan de hand van de STARR methode die dit weergeeft.  Ook vragen over samenwerking zou je kracht bij kunnen zetten door deze methode te gebruiken.

Mijn vijfde en laatste tip is: Wees jezelf! Als je 8 uur op een dag gaat werken dat wil je een functie waarbij je kan zijn wie je bent. Als jij een bepaalde levensovertuiging of visie hebt dan is het belangrijk om dat kenbaar te maken tijdens het gesprek. Gebruik je eigenheid ook tijdens het gesprek, ben jij heel creatief en wil je graag een moodboard maken om je verhaald kracht bij te zetten..doen! Geloof in jezelf en zet jezelf neer zoals je bent , benadruk je positieve kanten maar laat ook ruimte voor de kanten waar je aan moet werken.

Ik wil je nog een belangrijk punt meegeven; een goed gesprek is geen garantie voor baan. Tijdens een sollicitatieprocedure wordt er vaak gezocht naar een bepaald type mens wat nog mist binnen het team. Het kan dus zo zijn dat jou gesprek erg goed ging maar dat je niet het type bent wat ze op dat moment zoeken. Neem het jezelf dat ook niet kwalijk dat je de baan niet krijgt. Blijf brieven sturen en solliciteren daar groei je van als persoon en als je zo doorgaat zal je uiteindelijk een leuke baan vinden die bij je past.

Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen bij het voeren van een sollicitatie gesprek. Als jij nog een goede tip hebt, laat hem dan vooral achter bij de comments.

Geef een reactie

